1.rady totyczace skręcania traków
Nowe traki skręcają? Nie wiem co robić! Skręcają one z tego powodu iż gumki są nowiutkie, kompletnie nie wyrobione (czyt. nie dopasowane do traków) i potrzebują troche czasu aby się wyrobiły. Po około tygodniu śmigania na średnio rozkręconych ośkach problem zaniknie. Przypominam też że gumki twarde mają na początku większą tendencje to 'samoistnych skrętów'.
Mam traczki dłuższy okres czasu i nagle zaczynają skręcać? Jak temu zaradzić?
Przyczyny są różne :
Pęknięta/stara/itp - Nie ma co kombinować, trzeba wydać to 15 - 30zł na nowe gumki.
Kingpin skrzywiony - Miałem kilka takich przypadków, jak wyżej. Kingpin trzeba wymienić. Koszt kinga to ok 10 - 15zł więc to nie jest majątek :) Przypominam że kingpin jest to największa śruba trzymająca cały trak w jednej całości.
Skrzywione/powyginane/itp blaszki - Można je wyprostować na własną rękę, ale mimo wszystko lepiej wydać te grosze (5 - 10zł) na nowe :) Dla rozwiania wątpliwości blaszki/talerzyki są to metalowe krążki z otworem w środku przez które przechodzi kingpin. Są one po to aby śruba się nie 'wrzynała' w gumki.
Zniszczony/pęknięty/zdeformowany pivot - Nic na to nie poradzimy, wyjmujemy pivota i kupujemy nówke (cena nowego pivota jest śmieszna , 2 - 5zł) Aha, pivot jest to 'wklęsła' gumka która znajduje się tam gdzie górna cześć trucka bezpośrednio łączy się z dolną. Pivota czasem trudno wyjąć, ale śrubokręt, i troche nerwów wystarczy aby się z nim uporać w 30 sekund :D
Zdeformowana gumka - Jeśli mamy zdeformowaną gumke czego efektem jest syndrom 'skręcających traków' wystarczy rozkręcic traczki, i wyjąć gumki na noc albo dwie aby się odkształciły do swoich pierwotnych rozmiarów.
Czasem również traki skręcają gdy nie są tak samo dokręcone kingpiny (Jeden trak mocno, drugi słabiej dokręcony)
Gdy ma się rozkręcone traczki to podczas jazdy jak wiadomo ciężar jest największy na pięcie. A pięte trzyma się na jednym z krańców deski (zależy czy goofy czy regular) i przez to też traki lubią czasem spłatać nam figla :)
2. Budowa deskorolki
Deskorolka (z ang. skateboard) – deska (wykonana ze sklejki, najczęściej 7- bądź 9-warstowej) pokryta papierem ściernym posiadająca 4 kółka , mocowane przez dwa trucki używana do rekreacji oraz wykonywania tricków. Deskorolka została wynaleziona pod koniec lat sześćdziesiątych XX w. przez surferów, którzy robili je używając do tego rolek.
Deskorolka bardzo zmieniła swoją postać od lat 50., nie tylko w kształcie, ale również w materiałach używanych do jej produkcji. Deskorolki w przeszłości miały często kształt deski do surfingu z lekkim wygięciem oraz jedną warstwą drewna. Kółka były trochę większe niż w dzisiejszych deskorolkach i były zwykle zrobione z gliny. Trucki (osie) również były większe i mniej wytrzymałe.
Budowa deskorolki
Deck
Deskorolka składa się z wielu części. Deck jest głównym elementem deskorolki, który zapewnia miejsce na nogi. Deck pokryty jest papierem ściernym - jest to tak zwany grip, który powoduje zwiększenie przyczepności nóg na desce. Decki początkowo były pojedynczym kawałkiem drewna. Aktualnie są one robione z siedmiu (lub dziewięciu) sklejek sklejonych ze sobą. Sklejki są laminowane, co oznacza, że kierunek drewnianych warstw jest zmieniany pomiędzy kolejnymi warstwami. Czasem do konstrukcji decka włączane są inne materiały, takie jak włókno szklane czy kevlar, najczęściej aby zmniejszyć wagę decka lub zwiększyć jego wytrzymałość. Średnio za jeden deck trzeba zapłacić około 200-275 złotych. Decki z włókna szklanego mogą kosztować około 280 zł. Są jeszcze blaty robione z 7 warstw , a jedna z nich jest z włókna węglowego i wtedy blat kosztuje około 350zł - 370złDeck zwykle ma szerokość pomiędzy 19-20 centymetrów. Szersze decki są zwykle bardziej przydatne do skaterów, którzy jeżdżą na vercie. Takie decki cechuje większa kontrola i stabilność podczas zjazdu ze stromych zboczy oraz po ścianach half-pipe'ów. Węższe decki są przeznaczone dla street skaterów, którzy wolą wykonywać triki bardziej nacechowane techniką. Szeroka deska często utrudnia wykonanie takich trików. Szerokość decka zależy od osobistych preferencji osób, które chcą ich używać.Deski mają na ogół długość od 71 do 82 centymetrów. Longboard, powszechna odmiana deskorolki, ma dłuższy deck oraz bardziej miękkie i większe kółka.TruckiTruck to mechanizm mocujący oś kółek do deski i umożliwiający kierowanie nią przez pochylenie w stronę, w którą chce się skręcić. Do decka przyłączane są dwa metalowe, najczęściej stalowe, trucki, które łączy się z kółkami.Trucki są złożone z dwóch części. Górna część trucka, przytwierdzana do decka, nazywana się baseplatem, a poniższa to hanger. Pomiędzy baseplatem, a hangerem znajdują się bushingi oraz kauczukowe lub gumowe gumki które zapewniają elastyczność przy skręcaniu deskorolką. Bushingi amortyzują truck, gdy ten skręca. Im sztywniejsze bushingi, tym stabilniejsza deskorolka. Im elastyczniejsze bushingi, tym łatwiej skręcać deską. Śruba o nazwie kingpin przytrzymuje te części razem. Kingpin jest dostosowywany za pomocą klucza pasującego do nakrętki na nim.
Kółka
Kółka przymocowuje się do każdego hangera. Większe rozmiary, jak 54-80mm, kręcą się szybciej powodując ułatwienie jazdy na rampach vert. Większe kółka przemieszczają się łatwiej po nierównościach i małych pęknięciach w nawierzchni bez utknięcia w nich. Mniejsze wielkości, jak 50-53mm, utrzymują deskę bliżej podłoża, tym samym wymagają mniejszej siły do przyspieszania, lecz także zmniejszają prędkość maksymalną. Dla ogólnych przejażdżek większość użytkowników preferuje większe i miększe kółka. Twarde kółka (97-100a) rekomendowane są zarówno do streetu jak i vertu.
Łożyska
W każdym kółku znajdują się dwa łożyska toczne. Łożyska są klasyfikowane wg rozmiarów oraz według skali ABEC, której wartościami są cyfry od 1 do 9. Wyższa klasyfikacja wg skali ABEC odpowiada wyższemu stopniowi precyzji. Określa się tym samym stopień ślizgu łożyska – im większa liczba tym mniejszy opór wewnątrz spowodowany mniejszą ilością kuleczek oraz (lub) wypełnieniem specjalistycznym smarem.
Podkładki pod trucki
Podkładki są umieszczane pomiędzy deckiem, a truckiem, aby przejmowały część sił tarcia zwiększających się podczas lądowania na podłożu po wykonaniu danego triku. Dzięki temu zmniejsza się prawdopodobieństwo, że deck ulegnie zniszczeniu przez ciśnienie. Podkładki nie są niezbędnym komponentem deskorolki. Często zwiększają odgłos upadku deskorolki.
Montażówki
Montażówki to jedne z najmniejszych części deskorolki. Podtrzymują one trucki przy decku oraz kółka i łożyska do trucków. Niektórzy skaterzy kolorują pary śrubek, aby łatwiej było im odróżnić, która strona deskorolki to tail.
Grip - papier ścierny
Papier ścierny przykleja się na górną część blatu - deck'a. Kupić je można w skateshopach - dopasowane rozmiarami do deskorolki. Papier jest samoprzylepny i kosztuje mniej więcej 20-25zł. Gripy można kupić w różnych kolorach, wielu firm.
Wyparte części
Slidery: Wąskie plastikowe paski przymocowywane pod deckiem wzdłuż krawędzi. Były popularne wśród vert skaterów, którym zapewniały dodatkową stabilność podczas wykonywania trików w powietrzu. Powodowały również większy poślizg na dolnej warstwie decka, chroniąc tym samym deck przed zarysowaniem podczas wykonywania slide'ów. Większość skateboarderów już nie używa railów, ponieważ deski stały się lżejsze i tym samym wykonywanie grabów w powietrzu stało się prostsze.
Copery: Plastikowe pokrycia nakładane pod hangery trucka, zapewniające większy poślizg podczas wykonywania grindów. Zostały wymyślone w czasie, gdy street skating był w początkowej fazie swojego istnienia. Copery nie były bardzo popularne ze względu na dużą nietrwałość i konieczność częstego wymieniania ich na nowe.
Leppery: Plastikowe pokrycia mocowane w środku trucka, okrywając kingpin i baseplate. Ich przeznaczeniem było zapobieganie zatrzymywaniu deskorolki, gdy truck uderzy w jakąś przeszkodę.
Nose guardy: Plastikowe "zderzaki" nakładane na nose deksorolki. Ich celem była ochrona decka przez zniszczeniami przy uderzeniu o przeszkody.
Tail bone'y lub tail guardy: Kawałki plastiku zatwierdzane na tailu deskorolki. Ich celem była osłona taila przed zużyciem. Ponieważ tailbone utrudnia wykonywanie ollie oraz z powodu tego, że decki deskorolek dzisiaj nie utrzymują się w dobrym stanie tak długo, jak w latach 80. tail bone'y są dzisiaj bardzo rzadkimi akcesoriami. INFORMACJE ZACIAGNIETE ZE STRONY pl.wikipedia.org
3.o łożyskach
Jeżeli zatarły albo porządnie zabrudziły wam się łożyska jest kilka sposobów na skuteczne usunięcie tego problemu. Oto jeden z nich nie wymagający rozbierania łożysk:
1. Odkręcone do trucków łożyska należy wypłukać w benzynie ekstrakcyjnej ( niektórzy robią to we wodzie ale ja osobiście nie polecam) i dokładnie poprzecierać ( Dla pewności można to zrobić drugi raz ). UWAGA! ! ! nie należy przecierać łożysk przed dokładnym wypłukaniem ponieważ ewentualny piach albo ogólny brud może dostać się głębiej do łożyska i trzeba będzie je rozebrać a nie każdy to potrafi!
2. Wypłukane i wytarte już łożyska musimy czymś posmarować aby metal miał dłuższą żywotność. Stare dobre WD-40 w zupełności wystarczy. Następnie należy chwilę poczekać aż substancja wniknie dokładnie do wnętrza łożyska. UWAGA! ! ! pamiętajcie żeby nie nalać za dużo ponieważ to i tak nic nie da a tylko będzie ciekło z łożysk i można łatwo w ten sposób coś zabrudzić.
3. To wszystko co należy zrobić aby naprawić łożyska! A teraz z całym spokojem można zmontować wszystko do kupy i pójść pojeździć! :)
4.dla kogos kto jeszczse nie posiada deskorolki dobre offerty
http://allegro.pl/deskorolki-deskorolka-abec5-tempish-klonowa-i1434812800.html
http://allegro.pl/deskorolki-deskorolka-klonowa-abec5-kask-i1436168719.html
http://allegro.pl/deskorolki-deskorolka-abec7-kanadyjski-klon-i1436166468.html
http://allegro.pl/deskorolki-abec5-deskorolka-klonowa-i1436168667.htm
Dziekuje to na tyle dotyczace rad do deskorolki